Mentale nazorg voor zorgpersoneel

maandag 13 april 2020

Hoe zorgen we dat zorgwerkers het volhouden tijdens en na de coronacrisis? Zorgverleners en -organisaties kunnen terecht bij het landelijk contactpunt psychosociale ondersteuning. ‘Het gaat in deze fase vooral om erkenning en preventie’, zegt ARQ IVP-directeur Caroline Six.

Nationaal contactpunt
Zorgverleners maken op dit moment zeer ingrijpende dingen mee. De mentale druk is enorm en om te voorkomen dat mensen omvallen is er sinds 1 april het landelijk contactpunt psychosociale ondersteuning. ARQ IVP, onderdeel van ARQ nationaal heeft dit loket geopend op verzoek van het ministerie van VWS en in samenwerking met het RIVM.
Erkenning
Wanneer je dit nummer belt krijg je een van de GGZ-experts aan de lijn. Ze geven zelf geen hulp, maar denken mee over de hulpvraag. Het is namelijk in deze fase van groot belang dat mensen de erkenning krijgen en bij dit loket kunnen zij hun verhaal kwijt. Bovendien denken de medewerkers mee over de hulpvraag en hoe zij deze hulp kunnen krijgen. Vaak wordt er gekozen om deze hulp regionaal te verlenen. Medewerkers die werken bij het loket hebben veel kennis over de impact van traumatische ervaringen, maar leveren zelf geen zorg.
Preventie
Naast deze erkenning is preventie ook van essentieel belang. Dat zorgverleners nu stress ervaren is onvermijdelijk. Er wordt veel van hen gevraagd. Veruit de meesten gaan hier goed mee om. Wel belangrijk is dat er geïnvesteerd wordt in de mentale veerkracht van al het zorgpersoneel, zodat ze op een gezonde manier om blijven gaan met deze stressvolle situaties. Dit kan bijvoorbeeld door hierover te praten met collega’s of door een peer-group-support te starten. In deze groepen kunnen medewerkers hun verhaal kwijt en kunnen ze elkaar een hart onder de riem steken.
Niet alleen voor het personeel
Het contactpunt is er niet alleen voor al het zorgpersoneel, maar ook voor de ziekenhuizen, welzijnsorganisaties en zorginstellingen. Zij kunnen bij het contactpunt terecht voor advies in de ondersteuning van hun medewerkers. Een crisisadviseur van ARQ IVP kan dan kosteloos meedenken over het zo goed mogelijk ondersteunen van medewerkers en over hoe en in welke vorm.

Kortom is het voor alle zorgverleners op dit moment van belang om niet alleen voor een ander te zorgen, maar ook voor zichzelf. Wanneer je struggelt met je gedachtes en je kunt je verhaal niet kwijt, of weet niet waar je terecht kunt, neem dan contact op met het contactpunt.

https://www.ivp.nl/ivp-accent/zorgprofessionals

Duobus Zorgnieuws (Webredactie)

Wij houden u op de hoogte over de ontwikkelingen in de markt.