Landelijke PBM bestellen als zzp’er

woensdag 24 juni 2020

Om de tekorten aan Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) op te lossen heeft VWS het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH) opgericht. Voor de zorg werkt het LCH samen met Mediq voor de inkoop, distributie, klantsupport en facturatie van schaarse hulpmiddelen, zoals mondkapjes. In de afgelopen maanden konden groepen zorgaanbieders PBM bestellen, maar jij als zzp’er in de zorg bent nu ook onderdeel geworden van deze zorgaanbieders die PBM kunnen bestellen.

Richtlijnen voor gebruik PBM
Als je hulpmiddelen bestelt is het van belang dat je je realiseert dat deze middelen alleen gebruikt mogen worden voor de zorg waarvoor ze beschikbaar zijn gemaakt. Wanneer welk persoonlijk beschermingsmiddel nodig is, lees je hier. Het uitgangspunt in zorg en ondersteuning blijft dat gebruik van PBM volgens de richtlijnen van het RIVM alleen nodig is bij verpleging, verzorging of lichamelijk onderzoek van een patiënt met (verdenking van) COVID-19 en als het niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te houden. Bij cliënten die niet verdacht zijn van COVID-19 is er geen risico op besmetting en zijn geen extra maatregelen nodig.
'Reservepakket'
Als je als zorgprofessional in een onverwachte situatie terechtkomt en het niet zeker is of de cliënt besmet is met COVID-19, maar er toch ondersteuning nodig is. Zorg ervoor dat je voor die situatie een ‘reservepakket hebt’. Dit ‘reservepakket’ bestaat uit: 1 bril, 2 chirurgisch mondneusmaskers type IIR, 3 paar handschoenen, 2 halterschorten, 1 flacon desinfectant. Deze reservepakketten kan de zorgverleners zelf samenstellen De kosten zijn voor rekening voor jouw onderneming.

Voor meer informatie over het bestellen van PBM als zzp’er in de zorg verwijzen we je graag naar solopartners.nl.

Duobus Zorgnieuws (Webredactie)

Wij houden u op de hoogte over de ontwikkelingen in de markt.